Tekst : Andrzej Kojder
Zdjęcia : najczęściej Hanna Kojder

środa, 15 kwietnia 2009

Historia Polski w Dublinie

Kilka miesięcy temu, rozmawiałem w pracy z Irlandczykiem i Bośniakiem (z Medziugorje). Bośniak zaczął opowiadać o wielkim imperium Tureckim i pokazywał na mapie tereny które zajmowało(między innymi jego ojczyznę), opowiadał, że Turcy doszli aż pod Wiedeń. Irlandczyk oglądając Mapę nowoczesnej Europy i widząc, że Turcja jest tak daleko od Wiednia, przerwał Bośniakowi mówiąc, no dobrze zaszli tutaj, ale kto wysłał ich tam, skąd pochodzili? Niestety, musiałem wtrącić swoje trzy grosze i odparłem krótko, acz treściwie - "John III Sobieski".
Pokazałem im na stronie, jaki był układ sił, i wynikało z tego, że Polacy nie mieli szans wygrać w Bitwie pod Wiedniem, i musiałem tłumaczyć dlaczego złupiliśmy Turków i wysłaliśmy ich tam skąd przybyli. Nie każdy wie, że zaledwie 89 lat po tym jak obroniliśmy Austriaków przed Turkami, oni podzielili naszą mapę na spółkę z Rosją i Prusami. Tyle nam dało ocalenie Austrii przed Turcją. Niestety Bośniak już nie chciał ze mną rozmawiać, a szkoda.
Do czego zmierzam, otóż 17 kwietnia 2009 roku o godzinie 18:00 odbędzie się wykład Profesora Andrzeja Nowaka (Uniwersytet Jagieloński) pod tytułem "Konflikt polsko-rosyjski w perspektywie XX-wiecznej" Wykład jest zorganizowany przez Wydział Historii i Archiwów UCD (Univesity College of Dublin) oraz Ambasadę RP w Dublinie jest to część serii wykładów " Odkrywając historię i kulturę Polski".
Szczegółowe informacje - kliknij tutaj.
Mieliśmy już wystawę dzieł malarzy Polskich w Galerii Narodowej w Dublinie, więcej informacji tutaj.
Wystawę zdjęć "Wild Poland. Natural Heritage of Europe"(Dzika Polska. Naturalne dziedzictwo europy) w parku Sant Stephen's Green, więcej informacji tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz